Sommarsemester del 2...

Vår andra del av sommarsemestern började i mitten av juli. Då väntade våra två sista veckor på semestern. Första veckan var vädret ganska ostadigt, men några dagar valde solen att titta fram iallafall. Det kunde varit betydligt värre dock för veckorna innan öste regnet ner i stort sätt dagligen. Jag läste någonstans att juli månad det här året varit den kallaste på nästan 60 år.

Den första veckan var Meya och Leo hemma hos farmor och farfar i Småland. De senaste åren har barnen haft en vecka i Småland utan oss vilket barnen tycker är väldigt roligt! Jag och Manuel skulle egentligen varit på Lofoten den här veckan, men det blev ju tyvärr inställt pga covid-19. Så vi gjorde lite andra utflykter på tu man hand. En dag vandrade vi mellan Kivik och Simrishamn på 2,1 mil. Vi hade en övernattning på Elisefarm. Och vi hann även med en heldagsutflykt på hojarna runt i Skåne. Det var ju inte precis Lofoten, men det blev en mysig utflykt vecka ändå.

Den sista veckan på vår semester hade vi hyrt ett hus på Baskemölla, Österlen. Huset var helt fantastiskt med utsikt över havet. Promenadavstånd ner till hamnen och en liten  barnvänlig strand, och fina promenadslingor i närheten då Skåneleden går genom den lilla byn. Det var så vackert så man knappt kunde tro det var sant. Överallt känns det som att man går omkring mitt i ett levande konstverk. De var en riktig idyll. Tänk att Sverige är så fantastiskt vackert! De första dagarna följde barnens farmor med och stannade tre nätter. Vi gjorde lite olika utflykter under veckan in till både Kivik och Simrishamn. Vi promenerade i området runt Christinehov slott och åt lunch på mysiga café Alunbruket. Vi badade på stranden i Vik och gick långa promenader med Akira. Nästan varje kväll avslutades med att barnen tog ett kvällsdopp nere vid vår strand. Den här veckan hade vi sådan tur att solen lyste alla dagar, förutom sista dagen. När vi kom hem till Malmö fortsatte busvädret.

Men det går inte att klaga på vår sommarsemester. Den har varit helt ljuvlig! Jag hoppas verkligen att barnen kommer minnas dessa fina somrar och tänka tillbaka på den här tiden med värme och kärlek i deras hjärtan. Det kommer definitivt jag att göra iallafall. ❤️

Mitt lilla liv / 24 Juli, 2020 - 14:50 / Kärleken
0 kommentarer

Sommarsemester del 1

Årets sommarsemester har blivit lite uppdelad för vår del. Två veckor i juni och två veckor i juli. Det innebär att vi nu har bockat av vår första del av semestern. De första två veckorna hade vi verkligen tur med strålande sommarväder varje dag.

Manuel och Meya hade först en envis förkylning som gjorde att vi fick skjuta på vår tripp till Småland och göra om semesterplanerna lite. Eftersom corona fortfarande härjar behöver man vara försiktig om man har förkylningssymtom. Det innebar att vi i sista stund började semestern med att hyra en stuga i Örkelljunga de första dagarna. Det var faktiskt en stuga vi redan hyrt en gång tidigare på ett höstlov. Det är en väldigt mysig stuga som även har en pool på området. De sista dagarna flyttade även grannarna bredvid stugan in med barn i ungefär samma ålder som Meya och Leo, så dom hade väldigt roligt tillsammans. En av dagarna åkte vi till Kungsbacka Äventyrspark och körde sommarrodel. Barnen var helt lyriska och det blev en riktigt rolig utflykt.

När vi kom hem blev det några dagar på hemmaplan då vi bland annat åkte ner till stranden. Midsommarafton firade vi ensamma i år. Vi åkte hem till min syster och badade i deras pool och sen hade vi grillkväll hemma på kvällen. Det blev en lugn och skön dag!

Sen var det äntligen dags att åka till Småland hem till Manuels familj där vi stannade en hel vecka. Det blev sol och bad i poolen varje dag, för det var verkligen varmt den här veckan.  Leo lyckades under dessa dagar finslipa på simtekniken och kunde för första gången simma utan armpuffar. Till sin stora lycka! Det blev såklart också mycket lek med kusinerna. Vi var även inne i Kalmar och åt på restaurang en kväll.

Sen var det ju dags för Manuel att fylla 40 år vilket firades med att alla bröder och familjer kom över på kvällen. Vi hade beställt hem god smörgåstårta från Nabbens rökeri och en massa gott till dessert. Det blev en väldigt fin dag och Manuel kände sig nog riktigt firad efter denna dag med familjen och många fina presenter.

Det här var vår första del av semestern iallafall. Nu väntar några veckors jobb och sen kommer sommarsemester del 2. 😊