Ny tjänst...

Nu har jag varit på min nya tjänst på vårt kontor i Vellinge i två dagar. Det tar ju några dagar att komma in i lite andra rutiner, men jag tycker att det känns väldigt bra. Nackdelen med den här tjänsten är att man inte har så många kollegor omkring sig. I Malmö var vi 4 tjejer på kontoret, nu är det bara jag. Vilket har sina för och nackdelar.

Men även fast man inte har lika många att prata med på dagarna, så väger dom andra fördelarna upp ändå.

Jag behöver inte sätta klockan på morgonen, utan vaknar när Meya vill gå upp. Sen har vi någon timme tillsammans på morgonen innan jag ska åka. Jag kommer hem strax innan 18 på kvällen och vi har kunnat äta middag tillsammans allihopa. Sen har man 2 timmar kvar innan trollungen ska sova.

På kontoret i Malmö är det oftast ett extremt stressigt tempo och man är helt slut när man kommer hem. I Vellinge är det ett betydligt lugnare tempo och jag har känt mig ganska pigg när jag kommit hem.

Igår hade jag sång & dansstund med Meya efter maten, för att sen bygga en koja där vi satt under filtarna och hade låtsas-picknick. Så skönt att kunna ha ork till sånt här när man kommer hem!

Jag är väldigt glad över det här beslutet! :)

Mitt lilla liv / 30 Juli, 2013 - 20:00 / Mitt lilla liv

Sista semesterdagen...

Sista semesterdagen och herregud, vilken värme det varit idag! Klockan är snart sju på kvällen och det är fortfarande 30 grader ute. Puh! Vi har varit så himla slöa hela dagen!

På ovanvåningen i huset är det nästan 28 grader, så det är kanske inte så konstigt att hela familjen har sovit i gästrummet källaren under hela min semester. Det har verkligen varit räddningen! I källaren är det ca 21 grader och man kan få det riktigt mörkt i rummet. Ljuvligt!

Idag bjöd vi hem Manuels pappa på lunch och till efterrätt blev det rabarberpaj på rabarber som jag plockat i trädgården.

Imorgon är det dags att börja jobba igen och det känns ju alltid lite tungt sådär efter semestern. Men vi har haft en fin ledighet iallafall, och det är jag väldigt glad för! :)

En liten obligatorisk middagsvila i sommarvärmen...

Mitt lilla liv / 28 Juli, 2013 - 18:32 / Mitt lilla liv

Nostalgitripp...

Nu är det inte många dagar kvar på semestern. Men jag kan inte klaga! Vädret har varit strålande och vi har haft en skön och avkopplande semester med flera små mysiga utflykter.

Det enda som fattas mig lite är en tripp utomlands. Det här är första året på länge som vi inte kommer åka utomlands överhuvudtaget. Det känns lite tråkigt, men det är inte lätt att hinna med allt när man har barn och hus och hund mm.

Nu känns det som att Meya börjar bli så pass stor att vi kan börja resa tillsammans med henne snart. Det ser jag verkligen fram emot! Det ska bli kul att få visa henne världen!

Själv har jag vuxit upp i en familj där vi  alltid har rest väldigt mycket. Jag känner mig verkligen lyckligt lottad över att ha fått se och upplevt så mycket under min uppväxt. Det är inte alla förunnat.

Även fast vi inte kommer ha möjlighet att resa så mycket som jag fick göra, så vill jag verkligen fortsätta prioritera att kunna åka utomlands. Att få fortsätta uppleva och njuta av nya resmål och platser med min familj.

Hittade en massa roliga nostalgibilder från lite olika resor vi gjorde under min uppväxt! :)

Gud, så många fina minnen man har från alla resor! :)

Mitt lilla liv / 25 Juli, 2013 - 20:59 / Mitt lilla liv

En vecka kvar...

Vilken värme det har varit under hela min semester ännu så länge! Med tanke på hur tråkigt det var förra sommaren, så är jag väldigt tacksam för att äntligen kunna avnjuta riktig sommarvärme.

Vi har nu varit hos Manuels familj i Småland några dagar och det har varit lika avkopplande som det alltid brukar vara. Vi har kunnat bada i poolen nästan varje dag, vilket varit svalkande skönt! Några extrema långpromenader kan vi dock inte skryta med och det tror jag att Akira varit ganska glad för. Hon är så slö när det är varmt ute och tungan hänger ner i marken så fort vi kommer utanför dörren.

Ikväll åker vi hem till Malmö igen och det känns väldigt lyxigt att veta att jag har en hel vecka kvar av min semester! :)

Mitt lilla liv / 22 Juli, 2013 - 10:23 / Mitt lilla liv

Karlskrona skärgård...

Dom senaste 2 dagarna har vi varit i skärgården i Karlskrona. Min systers familj är där på besök hos barnens farmor under sommaren.

Det var en fantastiskt mysig sommaridyll där ute och från det fina huset var det havsutsikt från nästan alla fönster. Barnen sprang omkring och lekte i trädgården och Akira hade fullt upp med att hålla koll på husets 6 katter.

Första dagen tog vi det bara lugnt hela dagen, grillade gott och satt ute på terassen och pratade till sent på kvällen.

Under gårdagen packade vi in 7 vuxna och 3 barn i båten för att ha en heldag i skärgården tillsammans. Solade, plaskade i vattnet (syrran passade på att åka lite vattenskidor) grillade korv och bara njöt av sommaren.

Efter ett par mysiga dagar tillsammans har vi nu styrt kosan mot Småland där vi  ska fortsätta njuta av sommar och ledighet.  :)

Mitt lilla liv / 19 Juli, 2013 - 16:29 / Mitt lilla liv

Djurutflykter...

Nu är vi inne på min andra semestervecka. Ännu så länge har det varit mycket fokus på djur den här veckan. Meya älskar djur! Hon är inte alls blyg, klappar gärna alla djur och tittar nyfiket på dom hon inte får klappa.

Veckan började med ett besök till Lomma Zoo där det finns en liten gård där man får mata och klappa får, getter och kaniner. Meya marscherar fram till det största fåret, skrattar och trycker in en näve pellets i munnen på fåret. Sätter sig bredvid getterna och försöker krama dom, precis som hon gör med Akira hemma. Kaninerna är ju lite tråkiga, för dom förstår inte alltid att Meya har mat i handen när hon kommer springande med ett glädjetjut.

Sen blev det dags för ett återbesök i Folkets park. Det blev en ny tur till klapphörnan, och den här gången fick Meya åka 2 olika karuseller. Hon är modigare än man kan tro, vår lilla tuffing! Vi gick också in till terrariet och tittade på en massa ormar, spindlar, ödlor, apor, papegojor mm. Meya fick t om klappa en orm.

Igår blev det en heldag på Ystad djurpark tillsammans med Louise, Elias, Frida, Farshid och Lev. Efter att barnen lekt av sig på lekplatsen, hade vi en liten picknick med baguetter, paj, pannkakor, jordgubbar och bullar. Efter lunchen promenerade vi runt i parken och alla barnen var väldigt nyfikna och glada i djuren.

Det var en nöjd och trött Meya som deckade i bilen på vägen hem. :)

Meya letar efter kaninerna på Lomma Zoo...

Meya vinkar till pratande papegoja på Terrariet...

Barnligan på Ystad Djurpark...

En glad Meya... :)

Mitt lilla liv / 17 Juli, 2013 - 11:48 / Meya

Egen vilja...

Meya är inne i en period nu då hon har en väldigt stark egen vilja. Humöret slår plötsligt väldigt tvära kast och att göra allting tvärtemot verkar vara det roligaste som finns.

Hon kan vara på alldeles strålande humör ena sekunden, skrattar och busar som världens lilla charmtroll! Sen har vi mage att be henne om något och 3 sekunder senare gallskriker hon, tårarna rinner och hon lägger sig på golvet och sparkar med dom små benen. Det är nästan fascinerande hur snabbt humöret kan vända.

Det är verkligen en prövning för tålamodet varje gång hon får dom här vredesutbrotten. Samtidigt kan jag inte låta bli att le för mig själv. Ibland bara måste jag luta mig fram och ge henne världens största puss på pannan när hon blir så här arg (då blir hon ännu argare och viftar med händerna för att få bort mig.)

Det kan inte vara lätt. Att vara så liten, att tänka och vilja så mycket, men inte kunna uttrycka sig i ord.

Ibland när jag testat allt men fortfarande inte förstår vad som är fel slår jag uppgivet ut med armarna och tittar på henne. "Jag förstår inte älskling, du måste säga till mamma vad det är du vill." Då tystnar hon och blänger lite surt på mig. "Snart. Jag ska bara fundera på hur jag ska säga det."

Meya hjälper till att vispa pannkakssmeten...

Mitt lilla liv / 14 Juli, 2013 - 14:03 / Meya

Folkets park...

Semesterdagarna glider på i ett behagligt tempo. Vi tar dagen som den kommer och har inga måsten alls under dom här veckorna. Det känns så himla skönt! Precis som semester ska vara! :)

Att man dessutom har vänner som har semester samtidigt gör ju inte saken sämre.

Idag var det dags för en ny liten utflykt med barn trion Meya, Elias och Lev. Ja, och föräldrarna såklart. Dagens utflykt blev en tur till Folkets Park där vi tittade på alla djur, klappade hästar, bus på lekplatsen och även Meyas första tur på en karusell. Meya sprang omkring i parken och var hur lycklig som helst. Ikväll kommer hon sova gott!

Mitt lilla liv / 11 Juli, 2013 - 20:21 / Meya

Ystad Saltsjöbad...

Ännu så länge har det blivit en hel del träffar med tjejerna den här semestern. Och det är ju aldrig fel!

Idag hade vi bokat in en heldag på Ystad Saltsjöbad. Kunde inte haft mer tur med vädret!

Där finns olika uppvärmda pooler, både inomhus och utomhus. Jag tror vi lyckades bada i dom flesta. Det blev en massa tjejsnack och jobba på solbrännan idag.

Vi åt lunch på en restaurang precis intill poolområdet. Det blev en god ceasarsallad, och dessert efter det. En bit chokladtårta får man ju faktiskt unna sig mitt i veckan när man har semester!

Man kände sig verkligen avslappnad och utvilad när det var dags att köra hem på eftermiddagen. Vi konstaterade att den här typen av utflykt borde bli en årlig tradition varje sommar!

Mitt lilla liv / 08 Juli, 2013 - 20:56 / Mitt lilla liv

Semester...

Så var det äntligen dags för semester!

Dom senaste veckorna har varit gråa, kalla och blöta här i Malmö. Så det är med stor glädje väderprognoserna nu lovar lite mer sol.

Min första semesterdag inleddes med en brunch med tjejkompisarna på en italiensk restaurang. Så himla gott och mysigt!

Denna soliga dag har vi också hunnit införskaffa en uppblåsbar pool till Meya (som hon med stor förtjusning redan har invigt), grillat och spelat kubb.

En bra första semesterdag helt enkelt! :)