Vid mållinjen...


Jag var bestämd redan från början. Dom här mammakilona som jag dragit på mig under graviditeten skulle bort! Det fanns inga andra alternativ.
 
Jag gav mig själv 4 månader att bara koncentrera mig på lillan och att komma till ro med lilla nykomlingen. Men sen var det dags att bita ihop. Jag satte upp tydliga mål och gav mig fasiken på att jag skulle klara dom!
 
Det var lite nervöst imorse, det måste jag erkänna. Sista invägningen. Tog ett djupt andetag och väntade spänt. Det blev som ett lyckorus genom hela kroppen när jag såg resultatet. Jag klarade det! 10 kilo på 5 månader. Alla mammakilona är nu borta! =)
 
Jag har väldigt lätt för att gå upp i vikt och måste kämpa som en galning för att bli av med det igen. Och jag har verkligen kämpat! Jag har ingen annan att tacka än mig själv. Det är jag själv som har tvingat mig ut på långpromenad efter långpromenad, även fast jag hellre hade legat och vilat i soffan ibland. Det är jag själv som har gjort min lilla fruktskål till fredagsmyset medan sällskapet har ätit ostbågar och druckit läsk.
 
Att kunna klappa sig själv i ryggen när man äntligen nått sitt mål blir en riktig kick för självförtroendet! Man kan om man verkligen vill!
 
Det finns så många olika teorier och metoder för att gå ner i vikt. Jag har testat flera av dom. Men det jag alltid kommer fram till är att det finns inga genvägar. Tyvärr. Ät mindre och träna mer! Det är väldigt okomplicerat egentligen.
 
Några viktiga punker för mig under den här viktnedgången har varit följande:
 
 
Äta mindre och oftare:
 
Den här gången har jag verkligen försökt att anamma det där som alla tjatar om "ät mindre och oftare". Jag försöker att äta mindre portioner och inte ta mer när jag faktiskt är mätt. Om man älskar god mat som jag gör är det ju väldigt lätt att man fortsätter äta - bara för att det är så gott!
 
Det känns som att jag äter hela tiden. Jag försöker stoppa något i magen med ca 3 timmars mellanrum (max 4 timmar). Ibland känns det nästan konstigt att det är ok att äta så ofta som jag gör.
 
 
Motionera:

Ja, hur tungt och jobbigt det än känns emellanåt så kommer man inte undan. Man måste röra på sig! Det gäller att försöka hitta något som man tycker är roligt (eller iallafall inte helt olidligt!) och något som är smidigt och enkelt. Om det är ett för stort projekt blir det lätt att man kommer med undanflykter och börjar hoppa över träningen.
 
Personligen tycker jag om att promenera och jag har heller inget emot att rulla ut pilatesmattan framför tv:n och träna olika styrkeövningar. Så det har varit min träningsform under den här perioden.
 
Jag bestämde att jag måste promenera minst 3 km/dag (fast oftast blir det mycket mer) och att träna en halvtimmes styrketräning/dag.
 
En halvtimme går väldigt fort och även fast det kan kännas som att den lilla träningen inte gör någon skillnad, så blir det en mängdträning när man gör det varje dag. Jag gör t ex 300 situps per dag. Det känns kanske inte så mycket, men det blir faktiskt 2100 situps i veckan. Och 8400 situps i månaden. Det gör skillnad tillslut. Jag lovar!
 
 
Tydliga mål:

Jag satte från början upp tydliga och framför allt rimliga mål för mig själv. Jag ville gå ner 10 kilo och jag ville klara det på 5 månader. Att gå ner 2 kilo i månaden kändes som en överkomlig utmaning för mig.
 
Jag införskaffade en liten bok där jag skrev upp startvikten och tog även mina mått (roligt att även kunna se framstegen i centimeter när man har nått sitt mål). Sedan har jag vägt mig och skrivit upp vikten varje måndag morgon i min lilla bok. Personligen blir jag mycket mer motiverad när jag kan se svart på vitt vilka framsteg jag gör.
 
Att ställa sig på vågen är något som jag alltid har tyckt varit väldigt jobbigt. Så för att avdramatisera hela processen har jag vägt mig oftare än vad man egentligen behöver. Man behöver absolut inte väga sig varje dag, men för min del har det underlättat en hel del. Herregud, det är ju bara en siffra. Det är väl inget att vara rädd för? Man kan absolut inte lita blint på vågen när man väger sig så ofta eftersom olika faktorer kan spela in, men man får ändå en indikation på om man är på rätt väg.
 
 
Unna dig - men inte alltid:
 

Det finns så många olika metoder (GI, LCHF och allt vad det heter) där det finns en massa regler över vad man får och inte får äta. Det funkar inte alls för mig! Det blir ett för stort projekt som gör att jag istället tröttnar efter ganska kort tid.
 
Min "metod" är att  jag får äta allt - men inte alltid!

För mig är det väldigt viktigt att få unna sig något gott ibland. Ni har ju själva sett på bloggen hur mycket cupcakes och tårtor som har bakats under den här perioden. Det handlar inte om att aldrig få äta godsaker. Det handlar bara om att hitta en balans så att det inte blir för mycket.
 
För att få en bra balans införde jag en "ätardag" i veckan. Det innebär 6 dagar i veckan försöker jag vara nyttig. 1 dag i veckan får jag äta vad som helst! =)
 
 

Nu ska jag njuta av att jag har nått mitt mål. Sen ska jag försöka gå ner ett par kilo till. Nästa utmaning blir att behålla den nya vikten. För man får inte glömma... att gå ner i vikt... det är bara halva utmaningen!
 
 
Jag tog mina mått 2 månader efter förlossningen.
Sedan dess har jag minskat följande:
 
Mage: 7 cm
Rumpa: 5 cm
Lår: 3 cm
Armar: 1 cm
Byst: 7 cm


Mitt lilla liv / 02 Juli, 2012 - 21:01 / Mitt lilla liv

Postat av: Louise

Grymt bra gjort!! Grattis

Svar: Tack! =)
Linda...

2012-07-02 @ 21:35:40
Postat av: Andreas

Imponerande! :)

Svar: :)
Linda...

2012-07-03 @ 16:20:02
Postat av: Camilla J

Grymt bra!
Dock låter fruktkompott bra mycket godare än chips och läsk oavsett :)
Det handlar ju om hälsan och sådan "mat/dryck" till och med skadar kroppen. Värt att undvika även i framtiden alltså :)

Min kost går ut på att äta så naturligt som möjligt utan konstigheter. Därpå att inte äta så mycket rött kött alls, då reumatism förvärras av det - en sjukdom vi har i släkten.

Svar: Tack snälla! :)
Ja, absolut måste man fortsätta tänka på vad man stoppar i sig. Och det är egentligen galet hur mycket skit allt snask innehåller.

Tyvärr... så är jag dock en av dom som tycker att det är så himla gott!

Nåja, lagom är bäst! Och frukt är ju faktiskt gott också! =)
Linda...

2012-07-05 @ 08:21:42
URL: http://www.reloo.com
Postat av: sophie

Starkt jobbat och ett stort grattis att du klarade av ditt mål! :)

Svar: Tack snälla! =)
Linda...

2012-07-08 @ 18:15:13
URL: http://www.sophieannamaria.wordpress.com



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: